Relatiebeheer met CRM-systemen

Leer hoe u uw relatieprocessen kunt optimaliseren met CRM-software en meer klanten naar uw bedrijf kunt trekken.

Bedrijven van alle soorten kunnen profiteren van het gebruik van bedrijfssoftware. De vereisten voor een adequaat systeem kunnen echter sterk verschillen van bedrijf tot bedrijf. Factoren die van invloed zijn op het eigen behoefteprofiel zijn onder meer de grootte van het bedrijf en de branche-affiliatie. Ook je eigen klantenkring speelt een belangrijke rol. Dit is met name het geval met betrekking tot CRM-systemen. Hieronder willen we voordelen van CRM systemen onder de loep nemen en laten zien hoe bedrijven met behulp van CRM-software hun klantrelatieprocessen kunnen optimaliseren en uiteindelijk meer klanten naar hun eigen bedrijf kunnen trekken. Eerst moet echter worden gedefinieerd waar CRM over gaat.

Customer Relationship Management voor relatiebeheer

Customer Relationship Management (kortweg CRM) wordt in dit land ook wel customer relationship management genoemd. In de kern is dit de consistente oriëntatie van een bedrijf of organisatie op de eigen klanten. Dit gaat ook gepaard met het systematisch inrichten van alle klantrelatieprocessen. In het tijdperk van digitale transformatie gebruiken bedrijven CRM-systemen om al deze processen digitaal in kaart te brengen en vervolgens binnen de software te beheren, te controleren en te optimaliseren. Omdat klantrelatieprocessen zich meestal uitstrekken over meerdere afdelingen, moet het CRM-systeem ook in staat zijn om verschillende toepassingsgebieden in kaart te brengen. Binnen het systeem worden de functies die meestal in een bepaald gebied zoals CRM relatiebeheer nodig zijn, vaak gebundeld in een module.

CRM selectie: Easydus & Co.

Door de omvang en diversiteit van de huidige softwaremarkt vinden veel bedrijven het niet eenvoudig om een geschikt systeem te kiezen. Easydus CRM is een van de bedrijven die gespecialiseerd is in CRM-software voor onder andere verenigingen en clubs. De oplossingen van het bedrijf zijn ook gericht op bijvoorbeeld onderwijsinstellingen, evenementenbureaus, congresorganisaties, gemeenten en overheden, musea of non-profitorganisaties.

Ledenbeheer voor verenigingen

Als het geen bedrijf in engere zin is, maar een club als een sportclub, spelen andere eisen een rol. Verenigingen hebben bijvoorbeeld meestal lidmaatschapsadministratie nodig. Afhankelijk van de oriëntatie van de vereniging kan ook donatiebeheer of een PR-module relevant zijn. Bedrijven die opereren als onderdeel van lange toeleveringsketens die zich op wereldwijde schaal uitstrekken, hebben daarentegen vaak functies nodig op het gebied van uitgebreid relatiebeheer. De vereisten kunnen dus sterk variëren van bedrijf tot bedrijf.

De voordelen van CRM-software

De kerntaak van het CRM blijft echter altijd hetzelfde: klantrelatieprocessen zodanig optimaliseren dat er minder klanten migreren, er zoveel mogelijk nieuwe klanten worden gewonnen en klanten ook op termijn aan hun eigen bedrijf gebonden zijn. Dit is zelfs het geval in sectoren zoals de gezondheidszorg. Hoewel er speciale randvoorwaarden zijn om rekening mee te houden met betrekking tot patiëntgegevens, zoals de verhoogde eisen inzake gegevensbescherming, is de centrale administratie van klant- of patiëntgegevens op veel gebieden vergelijkbaar.