Vroeger had de incassobureaus de overhand als het gaat om de omgang met debiteuren. Tegenwoordig zit het echter andersom, waardoor duizenden debiteuren de kans krijgen om te strijden tegen misbruik van incassobureaus. Als je te maken hebt met een incassobureau en je hebt geen idee hoe je er goed mee om kunt gaan, dan hebben we hieronder handige tips verzameld:

Vraag de details van de schuld

Vroeger gebruikten de incassobureaus zowat elke afschrikkingstactiek om de debiteur te laten betalen voor schulden die hij al dan niet verschuldigd was. Als je er bijvoorbeeld niet zeker van bent dat de schuld inderdaad van jou is, kun je de schuldvorderingen binnen een periode van 30 dagen betwisten. Het incassobedrijf moet op zijn beurt het bewijs leveren dat de schuld inderdaad van jou is. Het incassobedrijf mag de vordering gedurende deze periode niet innen.

Beperk de communicatie en correspondentie

De dagen dat een incassobureau je op het werk kan bellen om geld te vragen of je bang kan maken om te betalen door te dreigen met je werkgever over je schuld te praten, zijn voorbij. Volgens de wet is het verboden om je op het werk of op bepaalde uren overdag en ’s nachts te bellen. Ze mogen je niet herhaaldelijk bellen om je te bedreigen, lastig te vallen of om je met grove taal te laten betalen. Ze mogen geen schuldinformatie met andere mensen, waaronder je familie, bespreken. Als je een advocaat hebt ingehuurd, mogen zij de schuld alleen via je advocaat bespreken.

Aangetekende brief

De incassobedrijven zijn berucht om hun doorzettingsvermogen. Maak een einde aan alle incassopogingen door het sturen van een verzoek tot stopzetting van de incasso door middel van een aangetekende brief met ontvangstbewijs. Laat hen weten dat je niet langer met hen wenst te communiceren en dat je liever via de post communiceert en niets anders. De meeste incassobureaus zullen stoppen zodra ze een brief hebben ontvangen en zullen pas van zich laten horen nadat ze een zaak starten.