Als bedrijfseigenaar hebt u veel aan uw hoofd. Van het beheren van uw dagelijkse bedrijfsvoering, het werken met klanten, marketingstrategieën, netwerken en alles op rolletjes laten lopen. Het is moeilijk om tijd te vinden om financiële spreadsheets door te spitten, de cijfers te analyseren en uw cashflow te beheren.

De realiteit is dat het beheren van uw boekhouding, het onder controle houden van uw financiën en ervoor zorgen dat uw bedrijf aan de regels voldoet, van vitaal belang zijn voor succes op lange termijn.

Dus voordat u weer een avondje spreadsheets gaat doornemen, zijn hier 12 essentiële boekhoudtips die elk bedrijf moet weten.

1. Houd persoonlijke en zakelijke rekeningen gescheiden

Het mengen van uw persoonlijke en zakelijke geld lijkt misschien niet als een groot probleem op het eerste gezicht. Echter, moet elk bedrijf hebben een aparte zakelijke bankrekening onafhankelijk van eventuele persoonlijke bankrekeningen. In veel gevallen is een aparte zakelijke bankrekening verplicht, afhankelijk van uw bedrijfsstructuur.

Deze aparte rekening maakt het voor u en uw boekhouder gemakkelijker om de aan- en verkopen te sorteren die relevant zijn voor uw bedrijf en bespaart u een hoop tijd, moeite en hoofdpijn.

2. Automatiseer met Cloud Based Accounting Software

We hebben het geluk dat we in een tijd leven waarin cloud-gebaseerde boekhoudsoftware u als ondernemer de macht geeft om toegang te krijgen tot uw bedrijfsinformatie wanneer u die nodig heeft. Technologie heeft het mogelijk gemaakt om elke maand stapels papierwerk te sorteren, spreadsheets te controleren en handmatige berekeningen uit te voeren. Tegenwoordig doet cloud-based software het meeste zware werk voor u.

Een boekhoudprogramma kan automatisch facturen naar klanten sturen op de juiste vervaldatum, uw inkomende en uitgaande uitgaven bijhouden, en rapporten over uw cashflow genereren. Er zijn tal van softwareopties. De juiste keuze voor jou zal degene zijn die je het leven makkelijker maakt, en als je niet zeker weet welke optie de juiste is, dan kun je altijd met een boekhoudkundige spreken om duidelijk advies te krijgen.

3. Creëer een gemakkelijk te volgen systeem voor het bijhouden van gegevens

Elke transactie die uw bedrijf maakt, moet worden geregistreerd en georganiseerd op een manier die voor u gemakkelijk te onderhouden is en uw cashflow op schema houdt. Het bijhouden van alle bedrijfsgegevens, inclusief facturen, bonnetjes en onkosten, helpt u toekomstige kansen voor uw bedrijf te voorspellen en de belastingregels na te leven in het geval van een audit.

Er zijn eenvoudige manieren om uw papieren bonnetjes te digitaliseren, maar als u er de voorkeur aan geeft papieren documenten bij te houden, moet u deze ergens in een afgesloten en veilige kast bewaren en in een eenvoudig systeem onderbrengen. Het is ook het beste om een back-up van uw administratie te hebben voor het geval er iets zoekraakt.

Als alternatief kunnen de meeste cloud-gebaseerde boekhoudsoftware deze documenten voor u opslaan door bonnetjes te scannen met uw telefoon of elektronische facturen rechtstreeks door te sturen naar uw online boekhoudsysteem voor reconciliatie en het bewaren van records.

4. Stel herinneringen in voor belangrijke deadlines

Als ondernemer bent u het grootste deel van uw tijd bezig met van de ene uitdaging naar de andere te rennen. Met zo veel op uw bord, is het gemakkelijk om uit het oog te verliezen wanneer u GST, salarisadministratie, en reguliere zakelijke facturen moet betalen. Om te voorkomen dat u deadlines mist en daardoor een boete of een ontevreden partner krijgt, kunt u herinneringen voor uzelf instellen. U kunt dit doen met uw e-mailagenda online, of zelfs met uw smartphone.

Zelfs het opschrijven van notities voor een paar dagen voor de deadlines kan helpen om u op schema te houden als u regelmatig uw fysieke agenda bekijkt.

5. Bouw een auditspoor

Hoe voorzichtig u ook bent met uw boekhouding, u kunt nog steeds te maken krijgen met een belastingcontrole. U moet een spoor van documentatie achterlaten dat alles staaft wat u hebt gekocht, en alles waarvoor uw klanten hebben betaald.

Een controlespoor is in wezen een selectie van documenten die aantonen dat de transacties die in uw boekhouding zijn opgenomen, ook echt waar zijn. Uw controlespoor zal u helpen uw stappen te herleiden als u problemen hebt met zaken als fiscale onnauwkeurigheden, brondocumenten of ontbrekende transacties.

6. Ken uw zakelijke uitgaven

Het is moeilijk te voorspellen wat voor soort uitgaven u gaat doen als u uw bedrijf gaat runnen, en welke kosten aftrekbaar zijn van uw belastingen. Kosten die verband houden met de werking van het bedrijf en die verband houden met het genereren van inkomsten zijn bijvoorbeeld fiscaal aftrekbaar. Als u echter iets koopt dat alleen voor uzelf is – kunt u dat niet bij uw boekhouding optellen.

Het mengen van zakelijke en privérekeningen betekent niet dat u zomaar alles wat u koopt kunt declareren. U moet nagaan en begrijpen wat er volgens de Australische belastingwetgeving mag worden gedeclareerd. Als u niet zeker weet wat telt als een aftrekbare aankoop, neem dan contact op met een boekhouder of uw lokale belastingdienst.