Ondernemen is risico nemen, dat weet je wellicht al. Uiteraard ben je zelf verantwoordelijk voor je succes. Door de 3 onderstaande tips op te volgen is de kans op succes een stuk groter. Welk dat zijn? Dat lees je hieronder!

Is je website wel vindbaar in Google?

Waar vroeger men in de Gouden Gids aan het zoeken was naar bedrijven gebruikt men tegenwoordig Google. Veel mensen denken dat je flink moet betalen om hoog in de zoekresultaten te verschijnen, maar door echt toegevoegde waarde aan de bezoeker te bieden zal je veel bezoekers krijgen. Een van de belangrijkste factoren om goed vindbaar te zijn is linkbuilding. Dit is letterlijk het aantal linkjes (of verwijzingen) die doorlinken naar jouw website. Het is verstandig om hiervoor een goede linkbuilding bureau in te schakelen. Desondanks moet je goed op blijven letten. Worden alle linkjes wel geplaatst? En komen de referenties van echte websites? Allerlei zaken die meespelen!

De kracht van data

Verder is het aan te raden om een goed CRM-systeem op te zetten. Deel je klanten in basis van het RFM-model. Hierbij deel je klanten in op basis van recentheid (Wat is de laatste keer dat de klant iets van je af heeft genomen?), frequentie (Hoe vaak neemt de klant wat van je af?) en Monetary Value (Voor welke bedrag neemt de klant af?). Op basis van dit model deel je klanten in een A-, B-, C- en D- categorie. A-klanten zijn klanten die het belangrijkst zijn. Deze klanten zijn van levensbelang voor je bedrijf. Je helpt deze klanten zelfs als de concurrent moet worden ingeschakeld. Ook heb je D-klanten. Dit zijn klanten die je het liefst afstoot. Deze klanten zijn verliesgevend en kosten te veel tijd.

Kijk ook of de wet van Pareto ook voor jouw bedrijf van toepassing is. Bij deze wet is er sprake als 80 procent van de omzet door 20 procent van de klanten komt. Meestal is dit wel het geval!

Voor welke strategie ga jij?

Ken je de strategie van de V&D? Vrij weinig mensen weten wat de strategie is van de V&D en dat heeft er mede toe geleid dat het bedrijf nu niet meer bestaat. Kies daarom een strategie uit, een plan van aanpak hoe je de consumenten wilt benaderen. Uiteraard moet je hier wel eerst marktonderzoek voor doen, want anders ga je te veel op je concurrenten lijken. Voor het kiezen van de juiste strategie kan je de klantwaardestrategieën gebruiken van Treacy & Wiersema. Wil je de processen zo efficiënt mogelijk inzetten en de kosten zo laag mogelijk houden? Ga dan voor operational excellence! Indien je de product op de markt wilt brengen en je wilt investeren in technologie om dit in stand te houden past product leadership beter bij je. Tot slot heb je customer intimacy; de strategie om de klant zo veel mogelijk te ontzorgen (denk aan Coolblue!). De keuze ligt echt bij jou.

Hierboven heb ik slechts drie aspecten belicht die belangrijk zijn voor een langdurig bestaansrecht. Blijf tot slot veel artikelen lezen over ondernemerschap, woon veel kennissessies bij en ga vaak met collega-ondernemers sparren. Dan moet het wel goedkomen!